Ska det här vara enkelt?

"det finns två sorters satser. En huvudsats kan alltid ensam utgöra en mening. En bisats däremot är oftast svårt att begripa om den står ensam. Normalt är det en del av en huvudsats. Du känner igen visats på att den ileds av underordnade konjuktion (att, när, eftersom ... ), ett rekativ pronomen (som, vilka, vars ... ) eller ett frågande pronomen (vem, vad ...) Du kan också testa att sätta in ordet inte. I en bisats hamnar inte alltid före det första verbet"


Hur fan ska jag kunna lära mig det här? En bisats är, vadå? Hm.

"våren har kommit" & "vi ska cykla till stranden" är huvudsatser.
"jag säger - att du ska komma" & "hon blir glad - när vi kommer hem"
 huvudsats    bisats                           huvudsats          bisats.



alltså. När man läser det i voken är det ju lite enkelt iallafall. Men hur fan ska man komma ihåg det här? & vad har man för nytta av det? jag kan tala, punkt slut. jävla helvete.

jag behöver seriös hjälp för att lära mig det här!

Kommentarer
Postat av: Annamellita

Hahah :) jag har haft tur under min skolgång för vi har inte haft alls mycket grammatik. Skit är det. Man har ju ingen som helst nytta av att kunna sånt.

2008-02-23 @ 17:42:43
URL: http://annamellita.blogg.se
Postat av: Kusin Petter

Nu vet jag ju inte riktigt vad du ska kunna på ett eventuellt förhör men se till att lära dig BIFF-regeln som står för: I Bisats kommer Inte Före det Finita verbet (ett finit verb= imperativ och tempusböjda verb.)

ex: Det var (inte) roligt att du (inte) kunde komma.

= OBS = LÄGG MÄRKE TILL ATT MAN BARA LÄGGER TILL "INTE" FÖR ATT TESTA OM DET ÄR EN BISATS, DET STÅR ALLTSÅ EGENTLIGEN INTE "INTE" DÄR = OBS =

- Där ser du ju hur INTE i huvudsatsen kommer EFTER det finitva verbet (var) , alltså är det en huvudsats men i bisatsen kommer INTE efter det finita verbet (kunde) - Hence det är en bisats! :D Svårare än så är det inte ;).

Ps. finns på msn om du har någon mer fråga så ska jag se om jag kan hjälpa till

2008-02-23 @ 18:49:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Glöm ej E-postadress: (publiceras ej)

Har du också en blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0